...je dobré vedieť - Autoškola MOSKAL - najobľúbenejšia autoškola v Martine (Vrútky)

Hľadať
Prejsť na obsah

Hlavná ponuka:

...je dobré vedieť

Info

Auto lexikón - nie len pre vodičov
ABC - (Active Body Control) Zariadenie, ktoré by malo najmä v zákrutách eliminovať nakláňanie karosérie.
ABS - (Anti-lock Braking System) Protiblokovací systém ABS je jedným zo základných prvkov aktívnej bezpečnosti vozidla. Svojou funkciou má zabrániť zablokovaniu kolies pri brzdení, a tým aj strate adhézie medzi kolesom a vozovkou. Vďaka systému ABS je vozidlo ovládateľné aj pri prudkom brzdení.
ABSplus - ABSplus je zdokonalený protiblokovací systém ABS, vyvinutý automobilkou Volkswagen špeciálne pre offroado a SUV vozy. Automobilka tento systém prvýkrát uviedla vo svojom modeli Touareg.
AC - (Air Condition) Klimatizácia.
ACC - (Adaptive Cruise Control) Tempomat s prídavným zariadením na udržanie navolenej vzdialenosti pred idúcim vozidlom.
ADS - (Adaptive Damping System) Systém adaptívneho tlmenia, ktorý prispôsobuje charakteristiky tlmičov okamžitým podmienkam na vozovke.
AFU - Brzdový asistent zvyšujúci účinok bŕzd.
ASR - (Anti-Slip Regulation) Protiprešmyková sústava pri rozbiehaní.
Airbag – ABG - (Airbag) Bezpečnostný vzduchový vak - tlmí priamy kontant časti tela pri havárii.
CNG - (Stlačený zemný plyn, Compressed Natural Gas) Stlačený zemný plyn.
EBD - (Electronic Brakeforce Distribution) Systém elektronického rozdelenia brzdných síl.
EBV - (Elektronische Bremskraftverteilung) Elektronické rozdelenie brzdnej sily. EBV vykonáva automatickú úpravu brzdného tlaku medzi prednou a zadnou nápravou.
EDS - (Elektronische Differenzialsperre) EDS je systém elektronickej uzávery diferenciálu. Umožňuje pribrzdenie pretáčajúceho sa hnacieho kolesa a tým dokáže preniesť výkon na vozovku s rozdielnou adhéziou na ľavej a pravej strane.
ESP - (Electronic Stability Programme) Elektronický stabilizačný program - pomáha zabrániť šmyku auta v kritickej situácii obmedzením výkonu motora, resp. pribrzďovaním jednotlivých kolies - udržuje smer vozidla - aktivuje sa ak vozidlo nepokračuje v smere natočenia volantu.
ETC - (Electronical Traction Control) Protiprešmyková sústava.
ETS - Elektronická regulácia prešmykovania kolies.
HTP - (High Torque Performance) - je označovanie motoru VAG 1.2l, ktorého najväčšou prednosťou je dosahovanie vysokého krútiaceho momentu už pri nízkych otáčkach.

Správa o nehode: Tlačivo, ktoré vo vašom aute nesmie chýbať!
Tlačivo "Správa o nehode" zodpovedá modelu vytvorenému Európskou asociáciou poisťovní - Comité Européen des Assurances (CEA). Bolo vytvorené pre uplatnenie nárokov na náhradu škody pri všetkých dopravných nehodách a slúži k zaznamenaniu skutkového stavu.
Pre jeho vyplnenie nie je potreba dohody o otázke zavinenia. Podľa informácie zo Slovenskej kancelárie poisťovateľov môžu byť uvedené aj protichodné výpovede. Ak má aj druhý účastník nehody takéto rovnaké schválené tlačivo, ale v inom jazyku, sú tieto tlačivá rovnaké. Môže si preto jeho obsah bod po bode na základe vlastného tlačiva preložiť. Body v tlačive sú jednotlivo očíslované. Ponúkame Vám návod, ako ho správne vyplniť.
Používajte len jednu sadu tlačív pre 2 zúčastnené vozidlá. Nie je dôležité, kto tlačivo dodá a vyplní. Použite prepisovacie pero a píšte tak, aby boli čitateľné aj kópie.
Pri vyplňovaní „Správy o nehode" dávajte pozor na otázky v bode 8. Otázky v ňom sa vzťahujú na Vaše doklady o poistení (číslo dokladu o poistení zodpovednosti, zelenej karty). Otázky v bode 9 sa vzťahujú k Vášmu vodičskému preukazu, v bode 10 označte presne miesto stretu, v bode 12 označte krížikom tu variantu (1-17), ktorá sa týka Vašej nehody a na konci uveďte počet Vami označených políčok. V bode 13 vyhotovte nákres nehody.
Nezabudnite uviesť prípadných svedkov nehody, ich mená a adresy, hlavne pokiaľ sa Váš názor odlišuje od ostatných účastníkov nehody.
Vyplnené tlačivo Správa o nehode podpíšte a nechajte ju podpísať aj druhému vodičovi. Kópiu odovzdajte druhému účastníkovi a originál si ponechajte Vy za účelom odovzdania Vášmu poisťovateľovi. Keď zrazíte autom zviera, je potrebné volať aj poľovníkov! Dopravná nehoda sa môže stať, ani sa nenazdáte. Lesná zver a šmykľavá, respektíve zasnežená cesta je jednou z kombinácií, ktorá môže spôsobiť aj smrť človeka v aute. V zime je potrebné, viac ako inokedy, dávať si pozor na stret s lesnou zverou, ktorá prechádza cez cestu. Na zasneženom, zľadovatenom alebo mokrom povrchu hrozí veľké nebezpečenstvo šmyku. Môže sa stať, že vodič jednoducho nestihne zabrzdiť, ak mu pred auto vbehne jeleň alebo diviak. Pri zrážka s lesnou zverou zvyčajne dôjde aj k poškodeniu auta a ohrozeniu zdravia alebo dokonca aj životov pasažierov vo vozidle. Pri takejto dopravnej nehode sa poväčšine zraní, alebo zahynie aj zviera. O zrazené zviera sa je potrebné postarať. Lesná zver je na ceste nevypočítateľná. Zviera sa správa inštinktívne. Ak je oslepené reflektormi, väčšinou zostane stáť na mieste. Nie je ale vylúčené, že sa vráti späť na rovnakú stranu za vozovku, alebo sa pokúsi prejsť cez cestu. Preto je dôležité, ako sa vodič v danej situácií zachová. Najistejšie je začať hneď brzdiť a snažiť sa vyhnúť zrážke. Nie vždy sa to však dá.
Podľa riaditeľa Slovenskej poľovníckej komory Imricha Šubu, ročne vodiči zrazia približne desať tisíc kusov lesnej zveri. Ich cena sa pohybuje niečo vyše jedného milióna eur. Aby ste znížili riziko zrážky so zvieraťom na ceste, mali by ste byť obozretní na miestach, kde sa lesná zver často vyskytuje. Je to najmä v lokalitách ich migračných a potravinových trás. Miesta s pravdepodobným výskytom lesnej zveri na vozovke, sú väčšinou označené dopravnou značkou 'Zver', viď obrázok nižšie. Táto dopravná značka upozorňuje na nebezpečenstvo vybehnutia lesnej zveri na cestu. Podľa Imricha Šubu je nevyhnutné venovať zvýšenú pozornosť najmä za súmraku a v čase ruje. Dôležité je tiež neprekračovať maximálnu povolenú rýchlosť, respektíve ísť pomalšie v kritických miestach.

Čo má vodič urobiť po zrážke?
Po Každej autohavárii je dôležité nepodliehať panike a z miesta havárie neodchádzať. V prípade úteku by vás to mohlo vyjsť veľmi draho. Dokonca by ste mohli spáchať trestný čin.
Čiže, keď už niečo zrazíte, ostaňte na mieste, privolajte políciu a počkajte na ňu. Polícia by mala mať kontakt na užívateľa poľovného revíru, s ktorým by sa mala daná situácia riešiť, informuje Šuba.
Či už ide o ulovenú alebo usmrtenú lesnú zver, patrí užívateľovi poľovného pozemku. S ním je potrebné aj riešiť odstránenie zrazeného zvieraťa z cesty. V prípade, ak ste zviera pri zrážke neusmrtili, za jeho nájdenie zodpovedá užívateľ pozemku. Zrazené zviera si nenechávajte.
Ak neúmyselne zrazíte zviera, sankcia by vám nemala hroziť. No nájdu sa aj takí, ktorí dokážu autom "poľovať" na malé zvieratá na ceste. Nerobí im problém zraziť zajaca alebo bažanta.
Podľa Jany Pôbišovej, hovorkyne Prezídia policajného zboru, v prípade, že sa zrazenie začne vyšetrovať a vyšetrovateľ príde na to, že šlo o úmyselné zrazenie zvieraťa, môže byť vodič obvinený z trestného činu. Buď z pytliactva alebo z poškodzovania cudzej veci. Vodičovi hrozí potom väzenie až na dva roky.
To isté platí aj vtedy, ak si zrazenú zver necháte a to aj po neúmyselnej zrážke. Takéto konanie by mohlo byť považované za pytliactvo.
S preplatením škody spôsobenej na vašom aute zvieraťom môžete mať problém. Zákonná poistka vám takúto škodu nekryje. Preplatia vám ju iba v tom prípade, ak vaša havarijná poistka počíta aj so zrážkou so zverou.

Na čo si dať na cestách najväčší pozor
Štatistiky hovoria jasnou rečou. Počet dopravných nehôd na slovenských cestách i napriek zvyšujúcemu sa počtu vozidiel, klesá. Oproti minulým rokom sa znížil aj počet usmrtených a zranených.
Súčasťou neveselých štatistík nechce byť nikto. Pozreli sme sa preto na desať najčastejších príčin dopravných nehôd. Prvé miesto v nelichotivej tabuľke vedie nevenovanie sa vedeniu vozidla. S prehľadom. Znížené sledovanie dopravnej situácie súvisí aj s bezprostredným použitím alkoholu alebo inej (ne)návykovej látky. S výraznejším odstupom si druhé miesto drží neadekvátna rýchlosť a neprispôsobenie sa poveternostným podmienkam. Takmer rovnakými percentami sa môže pochváliť kategória „nedodržanie vzdialenosti od vozidla jazdiaceho vpredu". Na pravidlo dvoch sekúnd by si malo spomenúť 8.443 vodičov, ktorí nabúrali v roku 2007.
Rádovo niekoľko tisíc nehôd spôsobili aj nesprávne otáčajúci sa a cúvajúci vodiči (4. miesto), nedisciplinovaní účastníci, ktorí ignorovali dopravné značky (5.miesto), alebo vodiči, ktorí nedali prednosť v jazde (6. miesto). Na chvoste štatistiky sa drží vbehnutá zver (7. miesto), ktorá bola pred tromi rokmi účastníkom 2.277 nehôd, jazda po nesprávnej strane alebo okraji vozovky (8. miesto) a nesprávne prechádzanie medzi pruhmi (9. miesto). Najmenej nehôd je radených do kategórie nedanie prednosti v jazde protiidúcim vozidlám.
Zaujímavý je tiež prehľad času nehody a dňa v týždni. Štatistika hovorí, že najmenšia šanca k nehode sa vyskytne v utorok a vo štvrtok v čase od 00:00 do 4:00. Najviac nehôd je spôsobených v pondelok a v piatok v čase rannej a poobednej špičky.
Aj napriek faktu, že celkový počet dopravných nehôd klesá (v roku 2009 to bolo 25.975 nehôd, čo je o 33.033 menej ako v roku 2008) a s ním i počet usmrtených (v roku 2009 to bolo 347, čo je o 211 menej ako v roku 2008), nebývajú to iba vodiči a spolucestujúci, ktorým sa môže prihodiť zranenie. Polovicu usmrtených chodcov tvoria ľudia vo veku 25 až 64 rokov, celú štvrtinu obyvatelia nad 65 rokov!

Ako si správne nastaviť zrkadlá?
Každý deň vidíme na cestách kolízne situácie spôsobené nesprávnym výhľadom za vozidlo. Veľa vodičov si nevie správne nastaviť zrkadlá a tým ohrozujú iných okolo ako aj seba.
Mnoho šoférov si totiž nastavuje zrkadlo tak, že vo vzpriamenej polohe za volantom chce vidieť v zrkadle bok vlastného auta. Správne nastavené zrkadlo by však malo byť vychýlené viac do boku, aby vodič videl obrys vlastného auta až vtedy, ak sa nahne mierne do boku.
Zrkadlo nasmerujte od auta - Pri cúvaní a parkovaní, keď šofér potrebuje vidieť obrys vozidla, mu „natiahnutie“ smerom k zrkadlu neprekáža. Na diaľnici a v meste je dôležité eliminovať mŕtvy uhol vychýlením zrkadla smerom od auta. Špeciálne tvarované asférické spätné zrkadlá problém mŕtveho uhla odstraňujú iba čiastočne, preto je nastavenie dôležité v každom type auta. Čoraz populárnejší elektronický systém stráženia mŕtveho uhla nemá každé auto a ani ten nepomôže, ak šofér ignoruje dianie za sebou. Tým, že vodič vidí v spätnom zrkadle veľkú časť vlastného auta, oberá sa možnosť vidieť auto vo vedľajšom pruhu. Eliminovať mŕtvy bod je možné veľmi dobre aj kontrolou poza rameno a to otočením hlavy (tzv. head-check).
Využívajte zrkadlá naplno - Ani najlepšie nastavené spätné zrkadlá s vyhrievaním a elimináciou mŕtveho uhla nepomôžu, keď sa vodič do nich nepozerá. Systém stráženia mŕtveho uhla (oranžové svetlo pri zrkadle, viď obrázok) môže časom spôsobiť, že vodiči sa budú vo všetkom spoliehať na auto.
Odhadnite rýchlosť - Po ťažkej nehode vodičky v USA, ktorá tvrdila, že nákladné auto v zrkadle sa jej zdalo ďalej, než v skutočnosti bolo, niektorí výrobcovia umiestňujú do plochy zrkadla upozornenie "Objekty môžu byť reálne bližšie, než sa zdajú v zrkadle". Preto nebude na škodu, ak sa pred preradením do iného jazdného pruhu opakovane pozrieme do spätného zrkadla. Jediným letmým pohľadom nezistíme, ako rýchlo sa k nám auto približuje.

Ako správne umiestniť výstražný trojuholník?
Je súčasťou povinnej výbavy každého auta, no jeho služby využijete minimálne. V prípade nehody, výmeny kolesa alebo inej nečakanej situácie Vám môže zachrániť život alebo predísť ďalšej kolízii. Aký výstražný trojuholník zvoliť a kde ho umiestniť?
Úlohou trojuholníka je predovšetkým upozorniť ostatných účastníkov cestnej premávky na blížiace sa nebezpečenstvo. Voľte teda stabilný výstražný trojuholník, ktorý nepodľahne vzduchovej vlne od prechádzajúcich vozidiel alebo kamiónov. Na trhu je množstvo rôznorodých výrobkov, voľte tie s hmotnosťou nad 1 kg. Vhodné sú tiež trojuholníky s kovovými opierkami, prípadne tie s vyvýšenou konštrukciou.
Keď sa vozidlo stane prekážkou v cestnej premávke, vodič má zo zákona povinnosť zabezpečiť umiestnenie výstražného trojuholníka v dostatočnej vzdialenosti od miesta prekážky a v čo najkratšom čase od vzniku udalosti.
Zákon 8/2009 o cestnej premávke, paragraf 24 hovorí:
"Vodič vozidla, ktoré je povinne vybavené prenosným výstražným trojuholníkom, je povinný tento trojuholník použiť počas núdzového státia, najmä pri prerušení jazdy pre chybu na vozidle alebo na náklade alebo v dôsledku dopravnej nehody, ak také vozidlo tvorí prekážku cestnej premávky. Vodič je povinný trojuholník umiestniť na okraji vozovky tak, aby ho prichádzajúci vodiči včas a zreteľne videli, a to vo vzdialenosti najmenej 50 m za vozidlom a na diaľnici a rýchlostnej ceste najmenej 100 m za vozidlom. V obci môže byť táto vzdialenosť, ak to vyžadujú okolnosti, kratšia. Ak je vozidlo vybavené osobitným zariadením, ktoré umožňuje výstražnú funkciu smerových svietidiel, vodič je povinný ho použiť aspoň v čase, kým umiestni trojuholník na vozovke."
V členitom teréne by mal byť výstražný trojuholník umiestnený ešte pred zákrutou alebo pred horizontom. Trojuholník neumiestňujte do stredu cesty, ale ku kraju vozovky! Autá ho tým nemusia obchádzať do protismeru, prípadne zhodiť. Po odstránení nehody nezabudnite trojuholník zobrať so sebou. V stresových situáciách nato vodiči často zabúdajú.

Kto jazdí lepšie: Ženy, alebo muži?
Existujú rôzne (zatiaľ len zahraničné) prieskumy o tom, ako ženy a muži zvládajú šoférovanie. Je samozrejmé, že štýl jazdy sa podstatne líši od pohlavia a preto aj príčiny a závažnosť dopravných nehôd sú odlišné. Je však zaujímavé, že počet zapríčinených havárií je u oboch pohlaví takmer rovnaký.

Aké sú ženy vodičky? - Z výskumu uskutočneného nemeckými vedcami vyplýva, že ženy jazdia opatrnejšie, menej riskantne a sú zodpovednejšie. Je však pravdou aj to, že ženy za volantom pôsobia častokrát neistejšie, nechajú sa rýchlejšie vyviesť z miery (napr. v prípade komplikovanej dopravnej situácie), skôr prepukujú panike a vo všeobecnosti sa potrebujú dlhšie rozhodovať (Stihnem prejsť ešte na žltú alebo mi už naskočí červená?) A kým sa rozhodnú, situácia sa úplne zmení. Čo sa týka havárií spôsobených ženami, tie sa prevažne stávajú pri nižšej rýchlosti a ich príčinou je zväčša nepozornosť, ako napríklad prehliadnutie značiek prikazujúcich dať prednosť v jazde, alebo ´STOP´.
Nakoniec je potrebné dodať, že ženy v porovnaní s mužmi majú tendenciu sa vyhýbať nebezpečným situáciám a viac dbajú na bezpečnosť. Ich šoférovanie je slušnejšie a má obranný charakter.

Akí sú muži vodiči? - Keď si za volant sadne muž, nemá problém sa rýchlo zorientovať na ceste, rýchlo sa rozhodnúť a promptne zareagovať. Muži majú pri šoférovaní sklon striedať veľmi rýchlo brzdu a plyn a jazdiť agresívnejšie. Tatiež sa im rýchlejšie dvíha adrenalín keď sa na ceste deje niečo, čo sa im nepáči. Je však dokázané, že chlapi si v porovnaní so ženami viac všímajú či ich vozidlo funguje správne a či je v dobrom technickom stave. Fakty tiež hovoria, že muži v porovnaní so ženami, častejšie porušujú pravidlá cestnej premávky, či už prekročením povolenej rýchlosti, nedaním prednosti v jazde, alebo jazdou bez bezpečnostného pásu.
Podľa expertov muži majú tendenciu dávať pri šoférovaní najavo svoje sebavedomie rýchlou jazdou, pričom najviac riskujú najmä príslušníci mužského pohlavia vo veku do 30 rokov.
Anglický inštitút pre poistenie a bezpečnosť na cestách prišiel vo svojich výskumoch k záveru, že počet dopravných nehôd sa v závislosti od pohlavia veľmi nelíši, avšak ich závažnosť áno. Muži svojim riskantným správaním zapríčiňujú omnoho viac závažnejších dopravných nehôd ako ženy. To má za následok to, že na cestách ročne zomrie pri autohaváriách viac mužov ako žien.

Môžu za vodičské schopnosti hemisféry? - Je vedecky dokázané, že ženy používajú viac pravú mozgovú hemisféru. Tá je sídlom vizuality, zaujíma ju estetika a sústreďuje sa na emócie. Ženy okrem toho ľahšie prepájajú medzi oboma hemisférami, či používajú obe súčasne. Muži môžu v jednej chvíli použiť iba jednu hemisféru.
Ľavá hemisféra, ktorá je dominantnejšia u mužov je sídlom logiky a je zodpovedná za racionálne uvažovanie, narába s faktami a sústreďuje sa na okolitý svet. Neustále vyhodnocuje informácie, ktoré do nej prichádzajú. Preto zrejme za volantom reagujú muži rýchlejšie a majú menší problém s rozhodovaním.
Aj tieto fakty môžu z časti vysvetľovať rozdielnosti vo vodičských schopnostiach.

Sú ženy lepšie vodičky ako muži? - Je jasné, že zovšeobecnenie a prieskumy neplatia absolútne. Nie všetky ženy panikária a nie všetci muži sú agresívni. Môže sa zdať, že štýl a spôsob vedenia vozidla je skôr určený povahou každého vodiča ako pohlavím. Avšak veľa odborníkov z výskumu pre motorizmus sa zhoduje s teóriou, že muži, obzvlášť mladí, majú vo zvyku jazdiť agresívnejšie ako ženy, porušujú pravidlá cestnej premávky s väčšiou pravdepodobnosťou a mužské pokolenie viac riskuje. Ale aj napriek tomu je ťažko tvrdiť, že ženy sú lepšie vodičky, aj keď podľa štatistík jazdia bezpečnejšie. Ženy spôsobujú rovnaké množstvo dopravných nehôd ako muži, ale nehody spôsobené ženami sú oveľa menej závažné. Muži na druhej strane si dajú záležať aby autonehoda bola dostatočne viditeľná.
Na záver - Každé pohlavie má teda silné aj slabé stránky, ktoré sa odzrkadľujú aj za volantom. V zásade však platí, že ako muži, tak aj ženy majú rovnakú šancu zvládnuť zručnosť a zvyk potrebný na riadenie auta. Schopnosť dobre šoférovať závisí hlavne od skúseností a dobrých základov, ktoré môžete nadobudnúť len v dobrej autoškole.

Vieme správne držať volant?
Podľa najnovších poznatkov si bezpečné ovládanie volantu a tým pádom aj auta vyžaduje mať ruky na volante v miestach, kde sú na pomyselnom ciferníku hodín číslice deväť a tri.
Starší spôsob známy ako "o desať dve" už neplatí, ale je rozhodne lepší než rozšírené ľahtikárske narábanie s volantom a držanie volantu jednou rukou, či dokonca niekoľkými prstami.

Buďme vždy pripravení: Vodiči nesprávne držanie volantu, alebo držanie volantu jednou rukou často krát odôvodňujú únavou, rovnou cestou, prípadne skutočnosťou, že aj tak sa nič nedeje. Vtip je však v tom, že ak sa pred autom, alebo s autom začne niečo diať, je už neskoro hľadať správny spôsob uchopenia volantu. Paradoxne platí, že čím ľahšie sa točí volantom, tým jednoduchšie sa môže vyšmyknúť z rúk.

Majme volant na dosah -
Aby bolo vôbec možné polemizovať o správnom držaní volantu, musí vodič sedieť v ideálnej polohe. Volant nesmie prekážať vo výhľade na prístrojový panel a má byť v pohodlnom dosahu. To znamená, že ak sa vodič oprie celou plochou chrbta (aj ramenami) do sedadla a vystrie ruky, tak na vrchnom okraji venca volantu má mať zápästia. S vystretými alebo príliš zohnutými rukami sa ťažko manévruje.

Priestupky proti bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky.
Priestupku proti bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky sa dopustí ten, kto:
a) ako vodič vozidla sa odmietne podrobiť vyšetreniu na zistenie požitia alkoholu alebo inej návykovej látky spôsobom ustanoveným osobitným predpisom, hoci by také vyšetrenie nebolo spojené s nebezpečenstvom pre jeho zdravie
(pokuta od 300eur do 1 300eur a zákaz činnosti od jedného roku do piatich rokov, blokovo do 650€)
b) ako vodič vozidla, ktorý sa zúčastnil na dopravnej nehode, bezodkladne nezastavil vozidlo, nezdržal sa požitia alkoholu alebo inej návykovej látky po nehode v čase, keď by to bolo na ujmu zistenia, či pred jazdou alebo počas jazdy požil alkohol alebo inú návykovú látku, alebo nezotrval na mieste dopravnej nehody až do príchodu policajta alebo sa na toto miesto bezodkladne nevrátil po poskytnutí alebo privolaní pomoci, alebo po ohlásení dopravnej nehody
(pokuta od 300eur do 1 300eur a zákaz činnosti od jedného roku do piatich rokov, blokovo do 650€)
c) vedie motorové vozidlo bez príslušného vodičského oprávnenia alebo počas zadržania vodičského preukazu okrem prípadu, ak sa učí viesť motorové vozidlo v autoškole, podrobuje sa skúške z vedenia motorového vozidla alebo má v čase zadržania vodičského preukazu povolenú jazdu
(pokuta od 300eur do 1 300eur a zákaz činnosti od jedného roku do piatich rokov, blokovo do 650€)
d) vedie motorové vozidlo v stave vylučujúcom spôsobilosť viesť motorové vozidlo, ktorý si privodil požitím alkoholu
(pokuta od 200eur do 1 000eur a zákaz činnosti do piatich rokov, blokovo do 650€)
e) ako vodič počas vedenia vozidla požije alkohol alebo vedie vozidlo v takom čase po jeho požití, keď sa na základe vykonaného vyšetrenia podľa osobitného predpisu alkohol ešte nachádza v jeho organizme
(pokuta od 150eur do 800eur a zákaz činnosti do troch rokov, blokovo do 650€)
f) ako vodič počas vedenia vozidla požije inú návykovú látku alebo vedie vozidlo v takom čase po jej požití, keď sa na základe vykonaného vyšetrenia podľa osobitného predpisu návyková látka ešte nachádza v jeho organizme
(pokuta od 200eur do 1 000eur a zákaz činnosti do piatich rokov, blokovo do 650€)
g) poruší všeobecne záväzný právny predpis o bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky, v ktorého dôsledku vznikne dopravná nehoda
(pokuta od 150eur do 800eur a zákaz činnosti do troch rokov, blokovo do 650€)
h) ako vodič motorového vozidla prekročí rýchlosť ustanovenú v osobitnom predpise, alebo prekročí rýchlosť ustanovenú dopravnou značkou alebo dopravným zariadením
(pokuta od 150eur do 800eur a zákaz činnosti do troch rokov, blokovo do 650€)
i) použije vozidlo, ktorého najväčšia prípustná celková hmotnosť vozidla, najväčšia prípustná hmotnosť jazdnej súpravy, najväčšia prípustná celková hmotnosť prípojného vozidla alebo najväčšia prípustná hmotnosť pripadajúca na nápravy vozidla je prekročená
(pokuta od 150eur do 800eur a zákaz činnosti do troch rokov, blokovo do 650€)
j) iným spôsobom ako uvedeným v písmenách a) až i) sa dopustí porušenia pravidiel cestnej premávky závažným spôsobom podľa osobitného predpisu, (napríklad prejazd na červenú, neuposlúchnutie pokynu policajta, jazda cez plnú čiaru, neumožnenie bezpečného prejazdu vozidla s VRZ – om, vedenie vozidla bez tabuľky s evidenčným číslom, nedanie prednosti atď.)
(pokuta od 60eur do 300eur a zákaz činnosti do dvoch rokov, blokovo do 150€)
k) iným konaním, ako sa uvádza v písmenách a) až j), poruší všeobecne záväzný právny predpis o bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky (nemať počas jazdy zapnuté stretávacie svetlomety, alebo im na roveň postavené osvetlenie; mať technický stav motorového vozidla ohrozujúci bezpečnosť cestnej premávky a pod.)
(pokuta do 100eur, blokovo do 60€)

 
Návrat na obsah | Návrat do hlavnej ponuky